My Manis Mulut

Hasil terbaru setelah kena hacked... cuma masih ada yang belum tertera resepi-resepinya.. buat bersabar ye...

Wednesday, February 16, 2011

Roti

Roti


Roti ni di jadi satu makanan keperluan kat umah aku sekarang ni. Beli sebuku habis sekali hadap!! Kalau gi

 bakery tu, kadang-kadang sorang nak sampai 2 ketul roti 'sedap'. Aku panggil roti 'sedap' sebab kalau

makan roti loaf biasa tu untuk breakfast jer, roti sedap ni ada pelbagai inti kat dalam roti tu... Dulu-dulu rajin

gak buat roti tapi roti biasa-biasa jer. Nampak kat blog kak Azian, aku pun terus minta dia resepi... tapi lepas

 -lepas tu aku try adjust2 sikit dengan tengok resepi dalam buku, aku campur aduk sikit untuk kelainan rasa.

 Menjadi gak.. Sapa-sapa nak try, kat bawah ni aku share resepinya...


Bahan-bahan


500gm high protein/bread flour (aku guna bread flour)

100gm superfine/cake flour (aku guna cake flour)

100gm castor sugar

2 tsp salt

5 tbsp milk powder

1 packet instant yeast

2 small eggs

60gm butter at room temp.

280ml water

2 tsp bread improver


Cara-cara


1. Campurkan kesemua bahan kering dan masukkan dalam mangkuk mixer.

2. Gunakan pemukul 'hook' dan masukkan telur dan air sedikit demi sedikit sambil jalankan mesin pada speed perlahan.

3. Setelah semua bahan bercampur masukkan butter dan biarkan mesin berjalan pada speed 2. Uli selama 20/30 minit atau sehingga dough menjadi kenyal.

4. Untuk memastikan bahawa dough siap diuli, ambil sedikit dough dan leperkan mengunakan jari dan tolak/cucuk perlahan ditengah-tengah dough dan dia tak berlubang. (Kenyal seperti orang menebar roti canai)

5. Biarkan dough mengembang dua kali ganda daripada saiz asalnya. Musim sejuk, dough akan ambil masa lama sikit untuk naik.

6. Setelah dough naik, tumbuk dough ditengah untuk mengeluarkan udara didalamnya.

7. Bahagikan dough sama rata, lebih kurang 60gm setiap satu. Balutkan inti didalamnya dan bentukkan roti.

8. Susun diatas loyang pembakar dan biarkan dough naik dua kali ganda. Sapukan telur yang sudah bercampur susu (sebiji telur campur 2 sudu besar susu cair kotak).

9. Bakar selama 10/15 minit pada suhu 180C. Setelah siap, keluarkan daripada oven dan sapukan butter diatasnya supaya nampak kilat.

No comments:

Post a Comment